Stress is doodnormaal!

with Geen reacties

Stress:volksziekte numero uno

(*bron: ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid)

Moe word je ervan. Geïrriteerd en niet vooruit te branden. Op het randje van instorten, overspannen of burn-out.

Vόόr die instorting ben je je juist constant aan het opbranden, aan het rennen en vliegen, om onder grote druk te voldoen aan wensen en verplichtingen. Je To-do lijstje staat bomvol en elke keer als je dan ein-de-lijk iets af hebt zijn er al weer drie dingen bijgekomen. Je tijd smelt als sneeuw voor de zon.

Je weet ergens wel dat je het rustig aan moet doen….maar er moet nog zoveel. Pas als dàt af is mag je ontspannen. Alleen dat punt bereik je maar niet. Het lijkt doodnormaal dat stress je leven dicteert. Ondertussen reageer je je steeds vaker tegen je partner of je kinderen, en overdag kan je je steeds moeilijker concentreren en raak je meer en meer het overzicht kwijt. Verstikkend he?

Ècht héél belangrijk

’s Avonds val je gelijk doodmoe in slaap, en zit je om 3.00 uur ’s nachts klaarwakker rechtop: je bent iets ècht héél belangrijks vergeten, en dat lastige gesprek waarin het compleet uit de hand liep cirkelt als een lastige vlieg in je gedachten… Een half uur voordat de wekker gaat sta je uitgeput op, niet wetende hoe je in godsnaam de dag door gaat komen. Herkenbaar?

Ik zou best nog wel door kunnen gaan met herkenbare voorbeelden. Ik ken ze, want ik heb deze zelf ook meegemaakt. En serieus, dat was niet leuk. Toen ik 40 werd stond ik verdoofd in een pannetje te roeren: het eten voor mijn verjaardagsbezoek kreeg ik maar niet voor elkaar. Moe, emotioneel, en wat voelde ik me gefaald! Zo kon dat toch niet doorgaan!?

 

Wil je weten wat ik toen deed?

Ik heb 3 waardevolle tips voor je die ik graag met je deel. Het belangrijkste dat me enorm hielp was:

Tip 1: Hulp zoeken.

Ik kreeg daardoor inzicht in hoe ik mijn leven leidde en hoe mijn gedachten en gedrag daar een rol in speelden. Ik leerde de oorzaken van mijn stress kennen en ik ging oefenen om die aan te pakken.

Tip 2: Ga Sporten!

Bewegen is een hele goede manier om stress kwijt te raken. Ga niet voor de killer body (moet je weer iets van jezelf) maar ga voor je gezondheid. Je hoofd raakt leeg, door de beweging ontlaad je overtollige energie en na het sporten ben je misschien fysiek moe maar is je hoofd leger. Doe een sport die goed bij je past.

Tip 3: Mediteer!

Mediteren is hot. Maar misschien vind je het vaag, of vind je t niks voor jou, te ingewikkeld en haak je nu af. Jammer, want het is zo eenvoudig.

Je hoeft echt niet in een lotushouding met wierook en kruidenthee te mediteren. Iedereen kent het tellen van schapen voor als je niet kan slapen.
Met het tellen van schapen mediteer je eigenlijk al.

Want in feite leid je jezelf af van gedachten. Gedachten die je allerlei verhalen vertellen over de dag die is geweest en de dag die nog komt.
Schapen tellen, of een ander lief, wollig dier, is een goed begin om je te focussen op iets in het nu, zodat het in je hoofd stiller wordt. Raak je de tel kwijt? Geen probleem, begin gewoon weer opnieuw,… bij die eerste.

Wil je ook in beweging komen en weten hoe ik je daarbij kan helpen?

Stuur mij dan nu gelijk een bericht via dehartzaakcoaching.nl met je telefoonnummer, dan bel ik jou voor een afspraak.

Nu een bericht versturen

 

Deel dit:

Leave a Reply