KEEP the FLOW

with Geen reacties

keep the flow imageIn de flow…uit de flow

Zo fijn, in de flow zijn. Alles gaat dan makkelijk, vloeiend, vanzelf. Je hebt veel energie, ervaart weinig weerstand en twijfel. Er maakt zich een gevoel van tijdloosheid van je meester. Je hebt vertrouwen. Je kan goed meebewegen met alles wat zich aandient. Het is als mee surfen op de golf in plaats van je erdoor te laten overspoelen.
En dan ineens, floep je eruit en vind je het gevoel van FLOW niet meer terug.

Hoe houd je de FLOW vast?

Dat is juist de makke van het woordje FLOW…..het vloeit, dus vasthouden is lastig. Op het moment dat je daaraan begint dan ben je het eigenlijk al kwijt. Het woord “moeten” is een echte FLOW destroyer. Je ervaart het makkelijkst dat je in een FLOW zit op het moment dat je in het nu aanwezig bent. Met volle aandacht bij hetgeen wat je aan het doen bent.
Makkelijk om erover te praten, het doen is interessanter!


5 waardevolle tips

Wil je in de flow komen en blijven, kijk hier voor 5 waardevolle en direct toepasbare tips.

#1 Mijd afleiding

afleiding door computer gsmDeze ligt erg voor de hand, toch trappen we er massaal in de valkuil van de afleiding. De grootste afleider is je mobiele telefoon. Wil je in de flow komen schakel je telefoon uit en leg hem uit het zicht. Werk je aan een laptop, zet de pop ups voor binnenkomende mail en Facebookmeldingen uit.

#2 Aanwezig zijn

Om in de flow te komen moet je echt aanwezig zijn in jezelf. In je hele lijf. Een simpele en doeltreffende manier daarvoor is nu in je stoel, je beide voeten op de grond zetten, contact met de vloer te observeren. Observeer hoe je met je zitvlak op je stoel zit. Observeer hoe je rug tegen de leuning leunt, waar maak je contact. Voel dat je helemaal met je hele lichaam aanwezig bent, nu op deze stoel, achter je beeldscherm, nu terwijl je dit leest. Adem diep in en met een zucht weer uit. Voel hoe je hart klopt, je bloed stroomt en dat je leeft, hier en nu.

 

#3 Luister niet naar de verhalen in je hoofd

Als je twee voorgaande stappen hebt uitgevoerd zal je merken dat je veel gedachtes hebt daarover. Gedachten met oordelen, bezwaren, bezorgdheid. Je hoofd verteld je vele verhalen en dat gaat vaak in minder dan een seconde.
Gedachten als: “ ik voel niks, het gaat me niet lukken, wie doet er eigenlijk de boodschappen vandaag, oh ja ik moet die en die nog mailen, shit, moest de groene container niet naar buiten vandaag”.
Ik zou nog wel even door kunnen gaan hiermee want ik kan het heel goed, verhalen bedenken in mijn hoofd.
De gedachten kan je niet

tegenhouden, sterker nog als je dat doet dan worden ze hardnekkiger. Besluit simpelweg om er niet in mee te gaan.
Merk je dat je mee gaat in een verhaal? Glimlach, en leidt jezelf met zachte hand terug naar wat je aan het doen bent. Vooral die glimlach is erg belangrijk. Glimlachen naar jezelf haalt de serieusheid eraf, de strengheid en het oordeel.

 

#4 Ontspan

Inspanning en ontspanning moeten elkaar afwisselen. Teveel inspanning zorgt voor stress uiteindelijk en stress is geen helpende factor bij het bereiken van flow.

Teveel ontspanning (ja dat kan ook) leidt tot een bepaalde lethargie, je komt niet meer in beweging, je wordt lui en er gebeurt niets.
Het gaat om de afwisseling van beide. Vind je dat moeilijk dan raad ik je aan om je te verdiepen in yoga en/of meditatie. Yoga is de kunst van inspanning en ontspanning.

 

#5 Oefen voorgaande stappen

Nieuw gedrag bereik je over het algemeen niet in 1 keer. Als je vaker in de flow wilt zitten zal je dit moeten trainen en jezelf ook de tijd daarvoor geven. Nieuw gedrag integreren duurt een tijd eer het een gewoonte wordt.

 

Gun jezelf die tijd en geniet van je FLOW!

 

 

 

 

Deel dit:

Leave a Reply